måndag 29 augusti 2011

Tematrio - Skolmiljöer

Lite sent men Här kommer förra veckans Tematrio.

1. Jag har alltid varit fascinerad av internatskolor, har själv gått på en sådan, och favoriten bland internatskoleböcker är nog böckerna om Jennings av Anthony Buckeridge. Jennings är en i grunden snäll pojke som ändå lyckas ställa till det för sig genom sina ibland ganska vilda idéer. Allting brukar ordna sig i slutändan och berättelserna är fyllda av humor. Jag önskar att jag kunde få tag i och läsa om dem för de är riktiga omläsningsböcker.

2. Klass 6 D, Sverige, Världen, Klass 6 D, Sverige, Världen, som tårtbitar, Klass 7 A, Klass 8 A och B och Nian av Siv Widerberg i vilka man får följa en klass med alla dess problem och glädjeämnen. Men fina illustrationer av Cecilia Torudd. Jag läste böckerna efter min egen skoltid men hade inga som helst problem med att ta till mig och värmas av dessa berättelser.

3. Chokladkriget och Efter chokladkriget av Robert Cormier. Dessa böcker kanske inte direkt utspelar sig i skolan men det är skolans chokladförsäljning som orsakar det stora bråket, eller kanske snarare en pojken vägran att deltaga i den. Cormier skriver som vanligt en ganska obehaglig berättelse.


0 Comments: