tisdag 19 oktober 2010

Tematrio - Filmer

Lyran frågar efter tre favoritfilmer den här veckan och det blir inte helt lätt att välja men jag får väl ta några ur högen.

1. Ett rum med utsikt är nog den film jag har sett flest gånger. Den bygger på en bok (som jag inte har läst) av E M Forster. Det är romantik och vackra miljöer, underbar musik och en hel del skratt. Charlotte Honeychurch åker till Florens med sin något stirriga släkting Charlotte och träffar en del mer eller mindre lustiga människor. Jag såg filmen på bio med mamma och jag blir fortfarande glad av att se den.

2. Magnolia var en film jag inte visste så mycket mer om än att Tom Cruise var med när den visades en kväll. Jag började titta och blev helt fängslad. Den innehåller många berättelser som mer eller mindre hänger ihop. berättelser om trasiga människor och taskiga barn-föräldrar-relationer.Den är underlig och fascinerande, så fascinerande att jag blev tvungen att köpa den för att se den om och om igen och varje gång upptäcker jag något nytt.

3. The Matrix visste jag inte heller något om men hängde med när pappa bjöd mamma på bio. Den målar upp en mörk framtid när maskinerna styr och människornas enda roll är att alstra värme. Det låter dystert men den är så snyggt gjord att det är en njutning att se. Dessutom fungerar berättelsen riktigt bra.

Det finns många fler som jag kanske berättar om en annan gång.

3 Comments:

Åsa said...

Magnolia är min favorit också, och Cruises roll långt från hans traditionella.

Bokomaten said...

men.. EN TILL??? Jag hade aldrig trott att du också skulle vara förälskad i Ett rum med utsikt! Jag har sett den fler gånger än jag kan räkna och kan replikerna utantill. Älskar boken okcså.=D

Arina said...

Bea: Jag läste din lista och blev glad att fler gilla Magnolia. Den är ju lite speciell.

Bokomaten: Det är kanske inte en film man väntar sig att finna på min lista med tanke på vad jag brukar läsa. Jag tror jag måste läsa boken någon gång när jag behöver ett litet sf/fantasy-uppehåll.