söndag 29 augusti 2010

Tematrio -Läst i sommar

Denna gång frågar Lyran efter tre minnesvärda texter vi läst i sommar. Jag trodde först jag skulle bli tvungen att hoppa över eftersom jag bara läst tre böcker i sommar och det är bara en av dem jag skulle vilja kalla minnesvärd. Men nu är det så att jag är med i Catahyas novellcirkel och det gör det faktiskt värt att deltaga i veckans tematrio.

1. A Buyers Guide to Maps of Antarctica av Catherynne M Valente är en novell som berättas helt genom objektbeskrivningar i en auktionskatalog. Den är smart, rolig och alldeles underbar. Mer än så tänker jag inte berätta utan uppmanar istället alla att läsa den.

2. Cyteen av C J Cherryh var en omläsning som inte gjorde mig besviken. En fantastisk bok som ställer många frågor om vad som gör en människa till den hon är. Den är dessutom väldigt spännande.

3. Captive Girl av Jennifer Pelland Är en otroligt obehaglig berättelse som väckte en hel del diskussion. Jag har svårt att beskriva vad den handlar om eftersom det var tydligt att vi alla uppfattade den olika. Man kan säga att den handlar om uppoffring på olika plan. Jag läste den på ett tåg och det var inte helt idealiskt eftersom den väckte så starka känslor som jag kanske hellre hade hanterat hemma i soffan. Den är dock väldigt bra och jag rekommenderar alla att läsa den också.

0 Comments: