söndag 15 augusti 2010

Första meningen

Hos Martina hittade jag den här utmaningen som jag tänkte försöka mig på.

Välj ut tio av dina favoritböcker. Lista första meningen i varje och låt andra gissa vilka böcker de kommer ifrån. Naturligtvis är det fusk att googla.

Nu har jag inte alla mina favoriter tillgängliga och eftersom de flesta av dem är skrivna av några få författare fick jag anstränga mig för att försöka bredda urvalet.

1. It's hard to stay cordial while fighting for your life, even when your life doesn't amount to much. Karolin knäckte denna.

2. "I've watched through his eyes, I've listened through his ears, and I tell you he's the one." Sara kände igen den här.

3. My Friend Hergal had killed himself again. Sara tog även denna. Åka var inne på rätt författare men fel titel.

4. One week shortly before the Six Weeks War my tomcat, Petronius the Arbiter and I lived in an old farmhouse in Connecticut. Även denna tog Sara och jag är glad att det finns människor som känner igen mina favoritböcker.

5. The day war was declared, a rain of telephones felll clattering to the cobblestones from the skies above Novy Petrograd. Olivia har alldeles rätt.

6. Solen, den medlidsamma och grymma Helios, en av gudarnas spioner, med andra namn i barbariska stater och människogyttringar, var inte utslagsgivande för räkningen av dem. Olivia som känner mig alltför väl tog den här också.

7. It was a time of masquerade.

8. How strange, that such an insignificant little world should come to matter so much. Olivia tog den här också.

9. Nniv did not go to meet Mikal's starship.

10. The stars, like all man's other ventures, were an obvious impracticality, as rash and improbable an ambition as the first venture of man onto Earth's own great oceans, or into the air, or into space.

18 Comments:

Karolin said...

Jag kan ju den första i alla fall: Kil'n People av David Brin

Håller på att läsa den nu, på grund av ditt tips på styrelsemötet.

Arina said...

Det är förstås rätt.

Kul att jag lyckades övertyga någon att läsa. Hoppas du tycker den är bra också.

Olivia said...

Jag kan femman i alla fall, Singularity Sky. Måste läsa ut den någon gång!

Arina said...

Ja, det måste du. Den är alldeles förbaskat bra. Och rätt har du ju också.

Åka said...

Åh, tänkte precis skriva att jag kände igen femman, men den var redan tagen.

Åka said...

Vänta nu, trean måste vara från Drinking Sapphire Wine, Tanith Lee. Jag kunde en till!

Arina said...

Du är inne på rätt spår men det är inte riktigt rätt.

Olivia said...

Åttan är Uplift war. Men jag var tvungen att fuska och kolla i den.

Arina said...

Helt rätt. Det sätter tydligen sina spår när man tjatar om böcker för sina vänner.

Olivia said...

Och sexan är Strändernas svall. Fast det är kanske lite orättvist att jag svarar, jag vet ju vilka dina favoritböcker är.

Arina said...

Nja, jag tror inte jag har så många läsare som står i kö för att gissa så att det gör så mycket. Däremot struntar jag i att sätta ut rätt svar i listan för att de som vill ska få chansen.

Jag har själv varit inne på några listor där de rätta svaren redan är inskrivna och det förtar en del av nöjet.

Martina said...

Jag känner faktiskt inte igen en enda av de där meningarna. ;)

Olivia said...

Jag är rätt säker på att tvåan är Heinlein, men jag är osäker på vilken bok.

Arina said...

Där har du faktiskt fel. Det är inte Heinlein.

Olivia said...

Ooops menade fyran!

Arina said...

rätt igen.

Sara said...

Hm, här vågar jag gissa på flera stycken:
#2 är väl Ender's Game av Orson Scott Card,
#3 är Don't Bite the Sun av Tanith Lee,
#4 är The Door Into Summer av Robert Heinlein
Och så har jag en stark känsla av att ha läst #10. Kan det vara Heinlein igen?

Arina said...

Rätt på 2, 3 och fyra. Fel på 10.

Roligt att det finns människor som känner igen mina böcker utan att jag har behövt tjata i flera år om hur bra de är.