måndag 3 augusti 2009

Tematrio - Outläst

Denna vecka frågar Lyran efter böcker som vi av någon anledning inte läst ut. För en gångs skull tycker jag det är väldigt lätt.

1. Odysseus av James Joyce. När jag läste Svenska B på Komvux för fem år sedan bestämde jag mig för att ge mig en riktig utmaning och läsa och skriva om denna bok. Jag upptäckte at jag tyckte om boken. Den var inte alls så svår som jag hade hört utan var tvärtom riktigt rolig. Jag varvade läsningen av romanen med andra texter om den och faktum är att det gav en extra dimension till läsningen. Mitt arbete blev inte som jag först hade tänkt mig men det gav mig MVG vilket ju var huvudsaken.

Så varför läste jag inte ut boken? Saken var den att jag var så förbaskat ambitiös att jag släpade hem några hundra kilo litteratur som jag sedan försökte hinna med på för mig väldigt kort tid. Jag hann aldrig läsa de två sista kapitlen och när arbetet var skrivet var jag så trött och mätt på Joyce att det aldrig blev av. Jag tänker läsa dem någon gång, jag funderar bara på om jag inte skall läsa om hela boken på engelska i stället. Det vore i vilket fall som helst kul att kunna säga att jag läst den.

2. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole. Det här är en av sambons favoritböcker och jag bestämde mig för att läsa och se vad det var han pratade om. Jag läser gärna om udda personer och har en ganska skruvad humor så den borde ju vara något för mig. Men det visade sig att jag inte tålde huvudpersonen och bara blev irriterad istället för road, så efter några kapitel lade jag en åt sidan.

3. Det innersta rummet av Elizabeth George. Jag gillar verkligen George och är särskilt förtjust i Havers. Det första problemet med Det innersta rummet är att Varken hon eller Lynley är med (så vitt jag vet) utan istället rör sig berättelsen kring Deborah och Simon som är två synnerligen ointressanta personer. Deborah är dessutom ganska irriterande och i den här boken når hon nya höjder. Så när hon på en viss punkt i boken beter sig som en idiot och sedan blir förnärmad när Simon blir arg på henne lade jag ner boken.

Nu har jag lånat den som ljudbok eftersom jag brukar vara lite mer tolerant mot dumheter när jag lyssnar. Men efter att ha hunnit fram till samma punkt som sist har boken legat olyssnad i en flera veckor. Visserligen har det kommit besök och en del arbete emellan så jag har inte hunnit pussla så mycket men det känns lite tveksamt just nu om jag kommer ta mig över tröskeln.

Länge låg Historikern av Elizabeth Kostova på min lista över oavslutade böcker. Men för ett tag sedan läste jag faktiskt ut de sista fyrtio sidorna för att bli av med eländet. Så här tyckte jag om den.

3 Comments:

Lyrans Noblesser said...

James Joyce har jag inte vågat mig på.

Emelie said...

Håller med om att man blir irriterad av att läsa Dumskallarnas sammansvärjning! Jag tyckte inte alls om den och läste heller aldrig ut den.

Arina said...

Emelie: Nej, jag har förstått att det är många som tycker som vi men att den också har en stor skara fans.

Lyran: Jag tyckte den var riktigt rolig och intressant. Men det är en speciell bok, Joyce byter stil i varje kapitel och egentligen händer det ingenting särskilt i hela boken.