torsdag 27 augusti 2009

Enkät om läsvanor

Den här enkäten har jag hittat lite varstans men den kommer ursprungligen från Vixxtoria.


De här frågorna rör endast läsning, och böcker som du läser utanför ditt arbete eller dina studier.

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?

För mig är läsningen både underhållning och flykt. Jag flyr fån mig egen ibland jobbiga vardag till andra världar.

(2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier...

Jag har haft en hästboksperiod och som vuxen läste jag under många år främst deckare eller annan spänning. Science fiction har jag älskat så länge jag har kunnat läsa och det är väl det jag helst läser nu med allt tätare avstickare till fantasyn. Det viktigaste är nog att jag får uppleva något annat än vardagen så realistiska polisromaner eller socialrealistisk samtidslitteratur är inte min grej.

(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)

De tre senaste är: Destroyer av C J Cherryh, Scar Night av Alan Campbell och Trollkarlens stav av Terry Pratchett.

(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?

Kändisbiografier lockar inte alls. Jag intresserar mig helt enkelt inte för kändisar.

(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?

O ja. Jag ser verkligen fram emot Consider Phlebas av Iain M Banks som jag haft ett bra tag nu. Sedan har jag en lång inköps-/önskelista som ständigt fylls på.

(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!

Jag har så många favoriter men en bok som verkligen gör mig glad att tänka på är Kiln People av David Brin. Den handlar om en copyright-detektiv som jagar olagliga golems. Visst låter det underbart!?

(7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?

Förut var jag en flitig låntagare poå biblioteket men med min nuvarande inriktning har jag helt enkelt fått ändra taktik. Fantasy lånar jag för det mesta av Olivia och sf köper jag på sf-bokhandeln, ibland postorder men oftast i Göteborg eftersom jag gillar servicen och att ta i böckerna innan jag köper dem.

(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?

Inne i huset har jag en full Ivar och några småhyllor uppe i sovrummet och gästrummet. Ute i stugan har jag lådvis. Orkar dock inte räkna ut hur mycket.

(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?

Mamma brukade börja på böcker, läsa ett kapitel eller två och sedan tröttna. Jag tror den första Narnia-bok jag hörde något ur var Silvertronen eftersom det var den hon råkade hålla på med själv. I skolan läste fröken.

(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.

Ibland

(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?

Marias lilla åsan och Åsnan och barnet, tror jag de hette, lästes av skolfröken runt advent och Albert i Kalleby var en annan bekantskap.


(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?

När jag bodde hemma burkade jag läsa för mina syskon till kvällsteet och jag har försökt läsa för sambon ibland. Nuförtiden läser jag högt för mig själv.

(13) Vad läser du då?

Syskonen tvingade lyssna på hela Narnia-serien. Nästan allt jag läser läser jag delvis högt för mig själv men särskilt de engleska böckerna.

0 Comments: