måndag 11 maj 2009

Tematrio - Omläsning

Äntligen en tematrio som jag kan vara med på. Denna vecka frågar Lyran efter böcker/serier/texter som vi gärna läser om. Jo, sådana finns det gott om i mitt bibliotek vilket är ett skäl till att jag vill äga mina favoriter. Jag vill ju när som helst kunna plocka fram dem och läsa om dem.

Här följer min trio. Ordningen har ingen egentlig betydelse.

1. Narnia-böckerna av C S Lewis är de första jag kommer att tänka på och inte utan anledning heller. Det var en stor lycka när jag lärde mig läsa och unde läsa dem själv för mamma bara började på bok efter bok men orkade aldrig läsa klart dem för mig. Denna serie återvänder jag till nästan varje år, nuförtiden läser jag dock inte helt koncentrerat utan skummar bara förbi mindre älskade partier.

2. Downbelow Station av C J Cherryh. Den här boken utspelar sig till större delen på en rymdstation och skildrar när kriget kommer dit. Den ingår bland Cherryhs Union-Alliance-böcker och varje gång jag får tag i någon ny så börjar jag med att läsa den här för att komma i stämning. Nu håller Finit's End, en annan bok i serien, i viss mån på att ta över rollen som stämningsskapare så kanske skall jag helt enkelt skriva Union-Alliance-böckerna?

3. Lite svårare nu men det får bli något av Robert A Heinlein. Double Star hör nog till de jag har läst flest gånger. Jag älskar berättelsen om den något misslyckade skådespelaren som får hoppa in och uppträda som en kidnappad politiker för att förhindra en politisk katastrof.

7 Comments:

snowflake said...

Vet du vad Double star heter på svenska? Om den nu är översatt.
Jag kommer nu ihåg en annan bok jag läst flera gånger, den heter något med sommaren (Dörren till sommaren?) av Heinlein. Människor kan frysas ner.

Arina said...

Dubbelstjärna heter den på svenska. Jag funderade faktiskt på att välja Dörren till sommaren som är en annan favorit men det blev den här eftersom jag tycker den är snäppet roligare.

Lyrans Noblesser said...

Narnia har jag heller inte läst ännu, men jag har köpt serien för att läsa den för dottern i sinom tid.

Pi said...

Dubbelstjärna har jag också läst flera gånger. Men nu är det slut med det, för någon har lånat den utan att lämna tillbaka. Oskick!
Jag är för snål för att köpa ett nytt ex (om den ens finns). Men springer jag på den i något antikvariat så kommer jag nog att köpa den.

Arina said...

Jag köpte den på sf-bokhandeln för ett tag sedan men det är som sagt inget roligt att behöva köpa en bok två gånger.

Olov L said...

Jag gillar också Dubbelstjärna! För ett tag sedan läste jag en text av J-H Holmberg där han påpekade att det faktiskt är den Heinleinberättelse som skulle göra sig bäst på film och det är nog sant. Bättre än Starship Troopers skulle den nog bli iaf...

Jag har sett den på jättemånga antikvariat och loppisar så den som letar nog borde kunna få tag i den. Det går ju annars att kolla på Alvarfondens antikvariat: http://www.alvarfonden.org/bok/antikvariat.html Då går pengarna till ett bra ändamål också (att hålla den svenska sf-rörelsen vid liv).

/Olov L

Arina said...

Det har jag inte tänkt på men den skulle göra sig jättebra som film. Det finns ju redan liknande filmer men marsianerna och Lorenzo skulle tillföra en del.

Starship Troopers var ganska tråkig som bok och jag minns inte om jag ens brydde mig om att se filmen.