måndag 20 april 2009

Teamtrio: djur

Den här veckan handlar Lyrans tematrio om djur och till skillnad från förra veckans tema har alltför lätt att komma på titlar. Som barn slukade jag både hästböcker och Wahlströms djurböcker så det finns en del att välja bland.

1. Vackra Svarten av Anna Sewell får man följa en häst genom livet. Den skrevs, om jag förstått saken rätt, först och främst för människor som arbetade med hästar. Jag läste den som barn och minns att jag fällde många tårar över svartens öde. Han berättar själv om sitt liv från födsel till slutet på sitt liv. Han är först älskad ridhäst för att senare i livet bli en droskhäst och han far illa under vissa av sina ägare.

2. Här tänker jag välja en bok som jag faktiskt inte läst men som står i bokhyllan. Det är en av sambons favoriter som han har talat om och som jag hoppas hinna läsa någon gång. Duncton Wood av William Horwood, första boken av sex om mullvadar någonstans i England. Saga, fantasy eller väldigt realistiskt? Det vet jag inte riktigt. Lite av varje kanske. Den har jämförts med Watership Down som jag inte heller har läst.

3. Nu tänker jag fuska och ta en titel som jag redan använt i Bokkedjan. Dreamsnake av Vonda N McIntyre är en efter katastrofen-bok om en läkare som reser omkring i en härjad värld med sina tre läkeormar Gräs, Dis och Sand. Det är en absolut favorit som jag nog kommer att nämna fler gånger.

1 Comment:

Lyrans Noblesser said...

Duncton Wood måste jag kolla efter eftersom jag älskade Watership Down :-)