måndag 9 mars 2009

Bokkedjan 7: Afrika

Resande med vinden är en serie av F Bourgeon bestående av fem album som handlar om flickan Isabeau. Isabeau heter egentligen inte Isabeau. Som ett skämt byter hon i barndomen identitet med sin lekkamrat, något som får allvarliga konsekvenser.
Efter dramatiska händelser i de två första albumen, Flickan i akterhytten och Fångskeppet, lämnar hon Europa på ett slavskepp på väg för att att köpa slavar. I Fortet i Juda gör hon sin första bekantskap med Afrika. Det är en oerhört vackert tecknad serie, man kan känna hettan och ljuset i bilderna. Den berättar om en grym värld där människorna var en handelsvara.
Hur skall jag nu gå vidare här? Resor till havs kanske? Nej, identitetsbyte är en bra fortsättning.

Identitetsbyte förekommer också i Chasm City av Alastair Reynolds. Hur och varför tänker jag inte berätta om här ifall någon skulle vilja läsa boken. Att det är en riktigt bra bok kan jag däremot berätta. Den utspelar sig i en framtid som åtminstone i titelstaden är ganska mörk. The Melding Plague har härjat i staden och i vissa fall fått människorna att växa samman med sina maskiner, inte på ett användbart utan på ett dödligt sätt. Inte trevligt alls. Chasm City har en del personer gemensamt med Revelation Space av samma författare. Den handlar bland annat om ett uråldrigt arkeologiskt mysterium.

Arkeologiska mysterier kan man ibland hitta i Böckerna av Anthony Price. Ja, jag vet att jag haft med honom förut, men han är faktiskt väldigt bra.I Labyrintmakarna vill ja minnas att berättelsen i viss mån kretsade kring en historisk skatt. Nu var det ju inte arkeologin som hade huvudrollen i hans böcker utan spioneriet. Vilket för mig till...

Spionen som satt och väntade, av R Wright Campbell. En ganska stillsam historia om en tysk man som ges en ny identitet och som sedan bosätter sig i England, allt för att finnas på plats vid behov. Och behov uppstår i form av världskrig. Jag minns den som en intressant och spännande, om än inte rafflande, roman. Se där var jag tillbaka vid identitetsbytet igen, och det får avsluta denna något försenade bokkedja.

0 Comments: