tisdag 31 mars 2009

Bokkedjan 13: Spel

Den här gången blir min utgångspunkt Vem dödade riddaren? av Arturo Peréz Reverte. I denna bok får man följa en konservator som under en restauration av en tavla föreställande två män som spelar schack upptäcker en mystisk text bakom ett färglager. Texten lyder: Vem dödade riddaren? Efter att ha luskat ut att riddaren är en av schackspelarna försöker hon lösa gåtan. Detta görs genom att tavlans schackparti spelas baklänges. Samtidigt går en mördare, som också är schackspelare, lös i Madrid. Det är alltså mordgåtor på alla håll och oerhört spännande. Jag blev dock lite besvikenpå slutet.

Andra som skriver om urgamla mordgåtor är Josephine Tey som i En gammal skandal låter en sängbunden kommissarie lösa gåtan med prinsarna i Towern som enligt Shakespeare mördades av sin farbror Rikard III. Men var det verkligen så? Tey ger sin version av historien i denna mycket underhållande deckare.

Ett annat historiskt mord behandlar John Dickson Carr i Brottsligt förflutet. Jag kan helt ärligt säga att jag inte kommer ihåg så mycket av den här boken. Jag har läst flera historiska deckare av Carr men det var länge sedan och jag har svårt att skilja dem åt nu. JDC skrev många deckare med övernaturliga inslag.

Deckare eller spänningsromaner med övernaturliga inslag skriver också John Connolly. En sådan är Dark Hollow. Händelser ur det förflutna kommer tillbaka och spökar som så ofta i en här typen av böcker. Där har vi det förflutna igen. Spännande är det i alla fall och jag kommer med ett slutligt omdöme när jag läst ut boken.

0 Comments: