onsdag 11 februari 2009

Spännande och svår bokenkät

Hos Martin Ackerfors hittar jag den här bokenkäten som han har skapat, och ja, den har faktiskt nya annorlunda frågor som gör den värd att svara på.

1. Varför läser du?
En fråga med många svar. Att jag började läsa en gång i tiden har jag min mamma att tacka för. Hon var bra på att förmedla kärleken till böcker och läsningen men var väldigt dålig på att högläsa. Det var många böcker jag fick höra några kapitel av innan hon tröttnade och läste resten tyst för sig själv. Detta väckte nyfikenhet för berättelserna.

För mig handlar läsandet mycket om en flykt (kanske utflykt?) till något bättre än verkligheten, jag läser alltså inte socialrealistisk samtidslitteratur. Dessutom är det ett billigt nöje. Gratis om man nöjer sig med bibliotekens utbud. Men med min lästakt blir det inte dyrt ens om jag köper alla böcker själv.

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?
Jag har svårt att komma på något som skulle kunna vara förbjudet. Allt jag eventuellt skulle nämna kan jag själv hitta invändningar emot.

3. Vad är ett måste?
Ett vettigt språk. Det måste vara läsbart helt enkelt. Dåligt språk kan mycket väl få mig att lägga bort en bok. Ärlighet. Då menar jag inte att det måste vara sant, i betydelsen ha hänt i verkligheten (fy för dokumentärromaner!), men författaren skall på något sätt kunna stå för sitt verk. Jag talar nu om skönlitteratur som är det som intresserar mig mest.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?
Ingetdera. Jag läser enbart sådant som jag har lust till och som ger mig någon slags upplevelse. Berättelsen och berättandet är det viktiga.

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?
C S Lewis betydde mycket för min läslust när jag började läsa. Jag kan inte påstå att någon författare har förändrat mitt liv men det finns författare jag återkommer till gång på gång därför att de fortfarande kan ge mig något, om så bara bra underhållning. Lewis som sagt, Heinlein som fick mig att älska sf, C J Cherryh för att hon skriver så enkelt och spännande. Min smak är ganska simpel märker jag.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Det finns en bok som jag tänkte att jag kunde ha skrivit. Galaktisk odyssé av Keith Laumer. Jag började på den för säkert femton år sedan men slutade eftersom den var så dålig. Det kändes som en sådan berättelse jag kunde ha författat i tonåren när jag drömde om att bli författare och skriva sf. Den ligger lustigt nog fortfarade i lådan i nattduksbordet. Det finns många böcker jag önskat att jag skrivit dock. Cherryh skriver sådan sf jag drömde om att skriva. Kiln People är så otroligt bra, rolig och smart att jag önskat att det var jag som skrivit den. tyvärr minns jag inte så mycket av vad läst genom åren.

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Det händer. Jag avskydde slutet i I stort sett menlös. Hela den boken kändes onödig faktiskt.

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Nej inte alls. Däremot väljer jag till vem jag rekommenderar favoriterna. Tyvärr känner jag bara två personer som läser, nej tre men sambon skulle aldrig läsa något på min rekommendation, han tycker jag har väldigt dålig smak. Min läsande vän försöker jag pracka på all sf, och mamma som gillar sf men inte läser på engelska försöker jag få att läsa fantasy.

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?
Har faktiskt ingen åsikt i frågan.

3 Comments:

Anonym said...

well, i stort sett menlös är ju menlös just därför. ;P

Läser du ingen King?

Arina said...

Visst läser jag King! Men det var ett tag sedan nu. Några av de senare böckerna var riktigt tråkiga.

För du menar väl Stephen?

Anonym said...

Se hit: Vi söker deltagare till vår magisteruppsats
Rubrik: Vuxnas upplevelser av skönlitteratur
Syfte: att ge en förståelse i vad vuxna män och kvinnor upplever i
mötet med skönlitteratur.

Vi söker personer som vill vara med i vår undersökning. Vi vänder oss till dig som skriver och läser bokbloggar, eftersom vi vet att du har ett stort läsintresse och är van att uttrycka dina tankar om böcker. Ditt deltagande innebär att du för läsdagbok under två månaders tid, och läser minst fyra böcker i månaden. Vi avslutar perioden med en mindre informell intervju via e-post, som handlar om din läsdagbok. Deltagandet är helt över nätet, och du väljer själv de böcker du vill läsa.

Vi som behöver din hjälp är två studenter som läser Biblioteks- och informationsvetenskap på Högskolan i Borås. Dina uppgifter och dina svar kommer att behandlas så att inga obehöriga får tillgång till dem, och i den färdiga uppsatsen kommer du självklart att vara anonym. Vill du ta tillfället i akt och bli mer medveten om din egen läsning? Tveka inte att anmäla ditt intresse!

För mer information om studien, kontakta oss på mailadress:
magisteruppsats2009@hotmail.com
Hälsningar Ingrid Lycksén och Jeanette Sandström
Högskolan Borås Institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap
Handledare: Kersti Nilsson