tisdag 17 februari 2009

Bokkedjan 10: Fantasi

Jag funderar fortfarande på några tidigare bokkedjor men den här skall jag ta itu med direkt.

Fantasi, vad kan bättre passa in än Den oändliga historien av Michael
Ende. Bastian Räddar ju hela Fantásien genom att helt enkelt fantisera och på det sättet mota bort den ingenting som håller på att sluka upp världen. Det fanns en trevlig befjädrad drake med vid namn Fuchur.

Från en befjädrad drake är väl inte steget så långt till en hårig ödla. I Anna Lavinias underbara resa av Palmer Brown fanns det med en ödla med rosa päls. Det är i stort sett det enda jag minns av berättelsen och jag är ärligt talat inte säker på att jag minns rätt. Anna Lavinias underbara resa är en av mina glömda böcker, en av de där böckerna som jag minns som alldeles magiska trots att jag knappt minns vad de handlar om.

En annan av mina glömda böcker är Davy av Edgar Pangbourne. Det är en efter katastrofen-bok med mutanter och annat roligt.

En annan efter katastrofen-bok är Dreamsnake av Vonda N McIntyre. Den fanns lustigt nog med på min lista över glömda böcker men jag fick den i present för några år sedan och har läst den igen. Ja, jag tyckte fortfarande att den var magisk. En kvinna som botar med hjälp människor ger sig ut i en sargad värld för att hitta en ersättare för sin orm Gräs som blir dödad.

3 Comments:

Svensson said...

Du som gillar sf, vill du ha ett recensionsex av min nyutgivna roman "Antropolis"?

Jag är en, ska vi säga, halvetablerad författare som fick god kritik för min förra bok, novellsamlingen "Eld och rörelse". Klicka på namnet så lär du komma till min blogg; där kan du läsa mer om "Antropolis".

Och om du fastnar för erbjudandet behöver du ju inte läsa boken på en gång, ett halvår typ kan du väl ta på dig.

Arina said...

Sanningen är den att jag drar mig lite för att ta emot recensionsex. Då blir läsningen mer en plikt och eftersom jag läser långsamt och knappt hinner läsa det jag önskar så känns det svårt att ta på sig något extra. Och det blir inte lättare av att boken kommer direkt från författaren själv.

Så trots att jag är nyfiken, jag tittade faktiskt in för några dagar sedan, så måste jag nog avböja. Men tack för erbjudandet.

Svensson said...

OK, jag förstår :)