torsdag 1 januari 2009

Bokkedjan 3: Överflöd

Något som det verkligen inte varit något överflöd av är sömn. Trots det skall jag försöka mig på att associera utifrån detta ord.

Förutom Banks som Hans själv har valt som utgångspunkt för sin bokkedja så är den titel som kommer för mig Biting the Sun av Tanith Lee. Det är en samlingsvolym bestående av de båda böckerna Don't Bite the Sun och Drinking Sapphire Wine där väl främst den första passar in i det här sammanhanget. Huvudpersonen, en ung kvinna, lever i en värld där allt är möjligt och tillåtet, åtminstone för Jang som ungdomarna kallas. Det är droger och sex och de byter kroppar ungefär lika ofta som jag byter strumpor. Eftersom de lever länge, ja i stort sett för evigt, så tillhör de jang väldigt länge. Huvudpersonen får dock för sig att hon inte vill vara jang längre utan skaffa sig en meningsfullare tillvaro, något som visar sig inte bli helt lätt.

En annan person som vill bli något annat än han är, tillhöra en annan grupp, är berättaren i Donna Tartts Den hemliga historien. Jag minns att jag fascinerades av den här berättelsen om hemliga sällskap och mord i collegemiljö, och det var inte minst miljön som gjorde den så fängslande.

Och nu gör jag ett vilt tankehopp. Just böcker i skolmiljö har alltid tilltalat mig och då främst internat. Kanske för att jag själv tillbringade några år på internat. Det är ju inte helt ovanligt med sådana böcker, särskilt vad det gäller brittisk litteratur, men nej jag tänker inte ta en Harry Potter-bok nu. Istället vill jag framhålla vilken som helst av böckerna om Jennings av Anthony Buckeridge. Jag har läst och läst om alla jag har fått tag på. Det är böcker som gör mig glad och får mig att må bra, för trots att Jennings och hans kamrater ställer till en massa elände så slutar det alltid lyckligt. Jag tror jag måste ge mig ut på jakt efter dem igen men det blir nog svårt, det är gamla böcker.

Eftersom jag är alldeles snurrig av trötthet och eftersom det har tagit mig hela dagen att skriva den här listan (började sju i morse) så slutar jag här.

0 Comments: