söndag 4 januari 2009

Att blogga eller inte blogga

Det är inte så att jag funderar på att sluta blogga, men jag har funderingar kring bloggandet. När jag började för snart ett år sedan var tanken först att jag skulle skriva om lite allt möjligt som jag funderade på. Om sådant jag tycker om och sådant jag retar mig på. Men så fick jag upp ögonen för bokbloggarna och tänkte att det var väl en bra idé, att koncentrera sig på ett område och inte flyta iväg för mycket. Jag tycker ju om att läsa och berätta om det jag läser. Det är bara ett litet problem: jag läser alldeles för lite. Under hela förra året läste jag bara ut 23 böcker mot andra bokbloggares omkring 100 böcker per år. Det är ingen tävling och jag läser för nöjes skull, men det ger heller inte mycket att skriva om. Nu innehåller ju mitt bibliotek inte bara böcker, men sanningen att säga hinner jag inte se så mycket film heller och spelandet kan jag skriva om på min andra blogg.

Så vad gör jag? Skall jag skriva om lite allt möjligt och riskera att tappa mina få läsare för att det blir för tramsigt, eller skall jag bara skriva om min läsning och riskera att tappa mina få läsare för att bloggen uppdateras för sällan? Skall jag strunta i mina eventuella läsare och göra det jag gjort hela tiden, skriva för min egen skull? Skall jag sluta blogga och börja skriva dagbok istället? Skall jag sova på saken?

Ett sätt att få lite bättre inläggsfrekvens är att delta i diverse listor och utmaningar som till exempel bokkedjan istället för att, som tidigare, bara deltaga i tanken. Det är dessutom riktigt kul att tvingas tänka till. Men räcker det?

Jag tänker inte sluta blogga. Imorgon är det ett år sedan första inlägget och det är inte så länge egentligen. Jag tänker nog ge bloggen lite längre tid att hitta den rätta formen.

3 Comments:

Unknown said...

Jag har filosofin att jag skriver om vad jag vill, när jag vill. Så länge jag inte har några planer på att tjäna pengar på att blogga så känner jag att det inte spelar någon roll hur ofta jag skriver inlägg. Därför blir det ofta ganska ryckvis, med perioder av många inlägg och perioder av ingenting. Så mitt råd till dig är: skriv vad du känner för. Varken mer eller mindre.

Bokbabbel said...

Du skriver vad du känner! :)

Och även om du läser lite kan du ju rapportera om andra bokrelaterade nyheter ifall du känenr för det!

Arina said...

Tack! Jag skriver i första hand för mig själv, vad jag vill när jag vill. Samtidigt vill jag ju ha läsare för annars kunde jag lika gärna skriva dagbok istället.

Magnus: trots att du periodvis skriver lite så har du inte tappat mig som läsare. När du väl skriver är det desto roligare.