fredag 5 december 2008

Vad de döda vet av Laura Lippman

Det är inte ofta nuförtiden jag läser spänningslitteratur, men jag fastnade för den här där den stod på bibliotekssnurran. 1975 försvinner två systrar från ett köpcentrum, trettio år senare dyker det upp en kvinna som säger sig vara en av dem. Men det är allt hon säger. Hon vägrar berätta vad som hände eller var hon befunnit sig alla år.

Det är många vändningar och turer innan man får veta sanningen. Ibland tror man sig ana hur allt hänger ihop för att i nästa stycke få veta något som kullkastar alla ens teorier. Det byggs upp en väldig spänning och teorierna blir allt vildare. Samtidigt är det något som stör mig. Det känns som att det egentligen bara finns två svar, antingen är hon Heather Bethany eller så är hon det inte. Jag tycker nog att alla turer till trots så är det en ganska simpel berättelse. Jag känner mig lite lurad och hade önskat mig mer av intrigen än vad jag faktiskt får. Dessutom är mysterikvinnan/Heather väldigt svår att tycka om. Hon känns kall på något vis och det gör det svårt att riktigt engagera sig i henne. Faktum är att det inte riktigt är någon i boken som jag känner för eller bryr mig riktigt om. De mest sympatiska och intressanta personerna är bara bifigurer.

Trots detta är den läsvärd. Den är spännande och väntar man sig inte alltför fantastiska avslöjanden eller gräsligheter, vilket jag tyvärr gjorde, så är den värd att lägga ner lite lästid på.

0 Comments: