söndag 21 december 2008

Julstök

I år har jag planerat alla förberedelser för julen och hittills har jag faktiskt lyckats hålla mig till planen. Det är inte så märkvärdigt egentligen, det är städning och matlagning, och eftersom vi egentligen bara bryr oss om skinkan så är det inte så mycket matlagning heller. Men städa ordentligt vill vi göra. Det är bara till jul och när vi får besök som det blir ordentligt städat här hemma, och besök får vi nästan aldrig. Men tack vare min planering kommer jag inte att panikstäda till halv ett på julnatten.

Idag hade jag till och med tid att göra tre sorters godis och jag har ingredienser till en sort till. Vanligtvis gör jag bara knäck, men i år tänkte jag ge bort lite godis. Med tre sorter så ökar chansen att mottagaren får något som går att äta resonerar jag. Vi får väl se.

Jag tror att min absoluta favorittidpunkt under hela julen är på kvällen före julafton när skinkan är uttagen ur ugnen, julpyntet är framplockat och uppsatt och man bara kan sätta sig ner och njuta av att ha det rent och fint omkring sig. Jag gillar ju julmiddagen och julklappsöppningen också, men de kan inte slå den där känslan av frid som infinner sig där på kvällen. Jag längtar.

0 Comments: