tisdag 9 september 2008

Star Trek och annat kul

Jag ägnar ganska mångar timmar varje vecka åt tv4 Science Fiction. Det blir mest Star Trek, Voyager och Deep Space 9. Voyager har jag ju sett förut, men abstinensen efter Andromeda gör att jag inte kan låta bli att se den igen.


Om man gillar sf-serier får man vara beredd på att svälja mycket. Som att i framtiden verkar alla vara klädda likadant eller med mycket små variationer. Färger och snitt skiljer sig inte mycket åt, särskilt inte hos främmande raser. Sen verkar de främmande raserna snarare vara typer än folk. Men visst, jag sväljer det, för jag tittar främst för äventyret, spänningen och underhållningen, inte för att få se ett perfekt uppbyggt mångfaldigt främmande samhälle.

Men ibland stör jag mig så oerhört på att alla nya möten genomförs på perfekt engelska. I en serie som Star Trek som utspelar sig långt in i framtiden kan man komma runt det med hjälp av en snabbt påhittad översättningsmaskin eller liknande, men i t ex Stargate SG-1 störde jag mig mycket på att alla de mötte kunde engelska trots att de kanske kom från helt andra delar av världen och aldrig hade varit i kontakt med språket. Även de som kom från något forntida England borde tala lite annorlunda, men jag är ingen språkforskare så jag kan ha fel.

Sen har vi alla brott mot fysikens lagar som jag visserligen inte är helt på det klara med alla gånger, men vissa saker vet till och med jag, som det här med bränder i vakuum och lite annat smått och gott.

Trots detta älskar jag dessa tv-serier. Det är något med miljöerna som tilltalar mig. Det är sagor i rymdmiljö, fria från påträngande, ångestframkallande verklighet. Och ibland fyllda av ofrivillig humor. Ta t ex trailern för Månbas Alpha som en speakerröst kalla "serien som satte standarden för alla andra", och det är bara att titta på de pyjamasliknande uniformerna i många serier för att förstå vad han menar.

5 Comments:

Fia said...

Ah, vad kul att se litet fler sci-finördar i bokbloggsträsket! Har du sett Star Trek The Next Generation med, eller bara Voyager? Om inte så rekommenderar jag den serien starkt. Även star trek filmerna (dock inte den första, två timmar av ett skepp som glider lugnt genom rymden...zzz) Jag och Martina (Ett hem utan böcker) satt och plöjde genom T.N.G.s sju säsonger och insåg att inte bara är det en jättebra serie - man kan även använda handlingen som bakgrund för diskussioner om olika moral och etik-frågor. Den tar nog upp de flesta...

Arina said...

Star Trek The Next Generation hör till de serier jag bara har sett lite sporadiskt. Den har gått ett antal gånger på femman vill jag minnas, tyvärr på dagtid vilket har gjort det lite svårt att hänga med. Men jag vill definitivt se den. Jag gillade persongalleriet och de avsnitt jag såg var oftast väldigt bra.

Vad gäller filmerna håller jag med om vad jag läste i en recension någon gång, de med jämnt nummer är bättre. Ettan var verkligen tråkig.

Fia said...

Vet inte riktigt vilket nummer i ordningen det är, men den där de sitter runt kampelden och sjunger "row row row your boat" och spock punkterar stämningen med sin vulcanska logik är en av mina favoriter, tillsammans med den film där de åker tillbaka till sjuttiotalet.. älskar chekov i den! =) "Please, please we're looking for the naval base in Alameda can you tell us where the nuclear wessels are?"

Anna :-) said...

hej gumman...

saknar dig !!!!!
bloggar ijte den gamla blogen längre,,,,
men ring mig så får du hem nummret...
puss puss

Arina said...

Undrade lite om du kanske hade dött. Jag ringer någon dag.