fredag 25 juli 2008

Läst: Every Dead Thing av John Connolly

Detta är en ruskig historia. Det strösslas friskt med lik och detaljerna är riktigt otäcka. Charlie Parkers fru och dotter mördas och boken igenom söker han efter deras mördare, The Travelling Man. Men detta är bara en del av denna vindlande berättelse. En försvunnen kvinna, gangsterkrig och mördade barn är några andra.

Språket är faktiskt riktigt njutbart. Connolly lyckas med konststycket att beskriva människor och miljöer detaljerat utan att för den skull bli tråkig och långrandig. Det fyller sin funktion och ger en närvarokänsla som är mycket tilltalande. Trots den hårdkokta stilen lyckas han hålla intresset uppe hela vägen, och det är inte illa för boken är tjock.

Det jag möjligen kan klaga på är att berättelsen är aningen spretig. Den innehåller för många element, gapar över lite för mycket. Innehållet skulle ledigt räcka till två böcker. Nu är ju inte livet alltid så tilrättalagt att det bara följer en händelsetråd men romaner är oftast det, och inte utan orsak. när jag läser den senare delen av boken har jag redan glömt den tidigare och blir överraskad när tidigare händelser nämns. Ett annat problem är alla lik. Någon kunde väl överleva? Nåja, detta till trots så var det njutbar läsning och jag ser fram emot nästa del som står i bokhyllan.

1 Comment:

Olivia said...

Kul att du gillade den! Jag håller med dig om att det blir lite för många lik, det är lite tröttsamt i längden.