söndag 4 maj 2008

Nej, jag tycker inte om pocket

Jag tycker mig märka under mitt bloggläsande att det finns en stark kärlek till pocketboken. Jag har aldrig förstått varför. För mig är pocket något man läser i brist bättre, när man inte får tag i den inbundna utgåvan eller inte har råd. Visst, priset är oftast lägre och den är lättare att bära med sig men det är små saker om man jämför med den inbundna bokens fördelar.

En inbunden bok kan jag lägga framför mig på bordet eller i knät och läsa utan att hela tiden kämpa för att hålla den öppen. Jag får aldrig kramp i tummen när jag läser en inbunden bok. Ofta är formatet större vilket ger utrymme för lite större stil vilket besparar mig huvudvärken jag får när jag försöker tyda texten i en pocket.

Sen har vi det här med e-böcker. Jag minns för många år sedan när man började prata om dem. Jag tycker att det är jobbigt att läsa på datorskärmen men en arbetskamrat sade att det fanns jättebra läsare som inte alls var så tröttande för ögonen. Det var bara det att en sådan kostade tiotusen kronor. Nej tack, säger jag. Dessutom tycker jag om känslan av en riktig bok, till och med en pocket.

1 Comment:

Olivia said...

Jag skrev nyss en kommentar, men den måste ha försvunnit. Orkar inte skriva igen.