tisdag 6 maj 2008

... men jag älskar bibliotek

Biblioteken har så länge jag kan minnas varit en livlina för mig. Den fria tillgången till nästan alla böcker jag vill läsa, gratis, är verkligen något att glädjas åt. När jag bodde i Göteborg var det fem bibliotek som fick regelbundna besök av mig. Sedan flyttade jag till en liten stad med ett litet bibliotek där jag också fick anställning. Det var underbart att kunna plocka av de nyuppackade böckerna från vagnen och läsa dem först av alla, innan de solkats av ovarsamma händer. Kärleken blomstrade.

Men så hände det lite tråkiga saker och jag slutade arbeta på mitt bibliotek, och så småningom också låna där. Samtidigt upptäckte jag den fantastiska utgivningen av sf som faktiskt finns och jag började köpa mina böcker. Sedan flyttade jag till annan ort och av olika skäl fick jag inte skaffat något lånekort på mitt nya bibliotek. Under de senaste fyra åren har jag lånat en bok på min sambos lånekort. Men nu känner jag att det börjar bli dags igen. Jag är sugen på att läsa deckare och annan litteratur som jag dock inte känner något behov av att äga. Snart skall jag göra en räd bland hyllorna igen.

1 Comment:

Olivia said...

Låter bra tycker jag. Det är på tiden att du börjar låna på bibliotek igen.