tisdag 27 maj 2008

Det nya folket av Jan-Åke Winqvist

Jag älskar serier och har en stor samling men den här serien på fem album hade jag inte tänkt köpa. Miljön, handlingen, tiden den utspelar sig i, allt är fel. Neanderthalare och cro-magnon är verkligen inte min grej. Men jag glömde avbeställa den och det vet alla som varit med i någon bokklubb hur besvärligt det är att skicka tillbaka. Och tur är väl det, för det här är en riktigt bra serie som jag brukar läsa om då och då när jag vill njuta av vackra teckningar och spännande berätttelser. För den är mycket fint tecknad och berättelsen är spännande och då kan jag ha överseende med en del mindre trovärdiga inslag. Förresten, vad vet jag om hur de levde och tänkte för 35 000 år sedan?

Det handlar om en tid när neanderthalarna är på väg bort och cro-magnon är på väg in. Det blir dramatiska möten mellan de båda folken, men man får huvudsakligen följa det nya folket, cro-magnon. Det är klanstrider och och annat smått och gott. Dramatiskt, vackert och sorgligt. Rekommenderas.

3 Comments:

Mårten said...

"Det nya folket" är även en roman av nobelprisvinnaren William Golding. Undrar om inte serietecknaren inspirerats något? Skamlöst skulle man nog kunna säga.

Recension finns på Pocketpocketpocket.

Arina said...

Jag har läst din recension men jag gjorde adrig den kopplingen. Kanske mest för att jag hade glömt bort serien då. Jag har nu läst om din recension och blir sugen på att läsa. Apropå Golding så avskydde jag Fluornas herre men älskade Sjöfarares riter med fortsättning.

Anonym said...

Finns nu som ePub samlat i en volym à 226 sidor på iBooks:

https://itunes.apple.com/us/book/id1072133743

och det finns även några "trailers" här:

https://www.youtube.com/channel/UCf8fDt0KC5v3EKd_d4qSkYA