fredag 25 april 2008

Om sf-debatt och fandom

Det som egentligen skulle bli en kommentar på Landet Annien får bli ett inlägg istället. Jag måste erkänna att jag inte har följt sf-debatten alls förutom några nedslag här och där i intressanta kommentarer och inlägg. Den är tydligen het och ständigt pågående. Jag tycker att diskussioner och debatter är bra om de hålls på en någorlunda hög nivå. Jag är övertygad om att de oftast gör det.

Ända sedan jag fick upp ögonen för fandom-världen har jag önskat att jag var en del av den. Jag skulle gärna träffa likasinnade men har aldrig haft råd eller möjlighet. Men nu finns det en hel värld på internet som jag lätt kan ta del av. Då tvingas jag erkänna att det främsta skälet till att jag inte gör det är att jag inte vågar. Jag är inte rädd för att någon skall tycka att jag läser fel sorts böcker utan för att alla skall inse hur okunnig jag är. För alla dessa fantaster är ju så insatta i allt som rör deras intresse. Jag har inte den tid eller energi som krävs för att kunna läsa på om genrer, författare och liknande. Mitt sf-intresse är inte en livsstil utan just bara ett intresse, ett av många. Jag läser för att det underhåller mig eller ger mig en möjlighet att fly från verkligheten en stund. Jag har favoritförfattare men jag ägnar mig inte åt analysera hela författarskap eller tv-serier. Jag är därför livrädd för att framstå som en ytlig idiot.

Jag vill träffa människor som inte tar litteraturen på så blodigt allvar men som gärna kastar sig in i en diskussion om olika böcker eller författare. När jag ändå drömmer vill jag ha en ponny också.

6 Comments:

Åka said...

Vet du, det lustiga är att jag tror att det bland de fans jag träffat i verkligheten snarast är norm att man diskuterar på den nivå du är ute efter. De där experterna och mer tillspetsade debatterna ser man mer av i skrivna medier (och på kongresser ibland).

Initiativet tillhör den som tar det. Jag tror att man kan skapa sitt eget diskussionsklimat i sitt eget hörn av nätet (och verkligheten). Det är väl bara att leta rätt på de hyggliga och trevliga fansen, så svårt kan det väl inte vara! Har du kollat in forumet på fandom.se, eller upsalafandoms blogg? Jag tycker att vi för det mesta är väldigt snälla och lagom sofistikerade ;)

Åka said...

Förresten, om vi ska prata om böcker istället: jag är nyfiken på vad du menar med att du lite motvilligt börjat läsa fantasy. Jag är litegrann i samma sits, kan man säga. I mitt fall är det på grund av att jag vill umgås med fantastikläsare och de enda jag hittar föredrar fantasy.

Arina said...

Sf är jag liksom uppfödd med, det var Heinlein och Simak och Asimov som lästes i min ungdom. Fantasy läste jag ju som barn i form av narnia-böckerna och en del intressanta och annorlunda sagor som jag inte minns nu. Jag gjorde ett tidigt försök med ringen-trilogin men orkade aldrig läsa klart den. Jag tror att det var lite där som min motvilja började. Jag upplevde den som mycket tung och svulstig (min tonårsanalys).

Sedan upphörde den svenska utgivningen av sf, och fantasy blev stort. Men jag hade fått en bild av fantasy som högtravande dravel med en massa konstiga namn och den hjälptes inte upp av omslagsbilderna direkt. Nu vet jag att fantasy kan vara så mycket mer än så, och jag har till och med kämpat mig igenom ringen-trilogin (gamla översättningen). Men jag känner fortfarande ett visst motstånd.

Johan A said...

Som Åka skriver så upplever jag det snarare som att diskussionerna oftast ligger på en mycket basal nivå, i stil med "Jag gillade den här boken, häftiga idéer". Det kan till och med vara svårt att hitta diskussionspartners som vill analysera litteratur "på riktigt". Och det är fandom som är en livsstil för vissa, att umgås med andra sf-fans; mycket mer sällan själva litteraturen. Så du platsar definitivt bland oss! :)

Arina said...

Min rädsla bottnar i min egen osäkerhet. Jag har aldrig träffat en elak sf-älskare. Jag träffar överhuvudtaget få sf-läsare men de är alltid väldigt kunniga och då slår min osäkerhet till.

Anonym said...

Jag skulle inte bli förvånad om du kunde mer om science fiction (om än inte om fantasy) än jag, och då har jag ändå haft mage att starta/ta initiativet till en nättidskrift – Vetsaga – som till hälften skall handla om sf.

//JJ