onsdag 6 februari 2008

En yxa i hårddisken

Häromdagen ägnade jag fyra timmar åt något som skulle vara en enkel ominstallation av mitt antivirusprogram. Något sket sig under installationen och det ledde till blod, svett och tårar och nästan till ett mord.

När datorn startade om efter installationen satte den genast igång med att uppdatera virusdefinitionerna, sen låste den sig. Med en normal datoranvändares vanliga tålamod startade jag om datorn igen genom att tvångsavstänga den vilket var det enda som fungerade. Samma sak igen, den började uppdatera och låste sig. Tredje gången kastade jag mig över antivirusprogrammet för att stänga av det, jag hann precis innan datorn låste sig.

Så där höll det på. Varje gång kom jag lite längre. Vid sjunde försöket lyckades jag öppna systemåterställningen. Vid nionde försöket, efter fyra timmar, klockan tolv på natten, vrålade jag rakt ut NU HÄMTAR JAG FAN YXAN OCH SÄTTER DEN I HÅRDDISKEN PÅ DIG DATORJÄVEL! Hotelserna funkade, jag lyckades med systemåterställningen och fick en fungerande men helt oskyddad dator. Det tog en stund nästa dag att få systemet i form igen, i form att skriva detta inlägg, men det är det enda maskinen duger till numera.

Nästa gång blir det nog yxan i alla fall.

2 Comments:

Olivia said...

Jag var på lite dåligt humör idag, och musen på kontoret fungerar jättedåligt. Jag fick ett utbrott och bankade den upprepade gånger argt i bordet. Den brydde sig dock inte, utan fortsatte jävlas. Jag ska kanske hota med yxan nästa gång.

Arina said...

Jag har bankat sönder ett antal möss plus en musmatta. Och det var min absoluta favoritmusmatta någonsin. Jag letar fortfarande efter en likadan.