torsdag 10 januari 2008

Favoritböcker genom tiderna

Här följer en lista på mina favoritböcker. Jag kan inte garantera att alla kommer med men jag skall försöka få med de viktigaste.

Pricken av Margret Rey är den bok som jag älskade som liten. Jag trodde att jag ägde den som barn, men mamma berättade att vi lånade den så ofta på biblioteket att den nästan alltid fanns hemma. Många tårar har jag spillt över dess sidor.

Vad hände sen? av Tove Jansson.
Den ägde jag faktisk men läste tyvärr sönder.

Narnia-böckerna av C S Lewis.
Alla sju men särskilt Kung Caspian och skeppet Gryningen.

Dubbelstjärna och Dörren till sommaren av Robert A Heinlein.

Den hemliga historien av Donna Tartt.
Miljön och stämningen sög fullständigt tag i mig. Jag läste den på tåget till Fagersta och det är ett under att jag kom av i tid.

Songmaster av Orson Scott Card.
Det är en bok om kärlek och makt, och hur människor kan utnyttja varandra för att uppnå detta. Card är en av mina favoritförfattare.

Downbelow Station och Cyteen av C J Cherryh, en annan av mina favoritförfattare.

Sundiver och Uplift War av David Brin.
Del ett och tre i Uplift-trilogin. Hela Uplift-trilogin är bra.

Kiln People av David Brin.
Kiln People är något så udda som en detektivhistoria med golems (vet inte vad det heter i plural på svenska), skriven med Brins underbara humor.

Strändernas svall av Eyvind Johnson.

Det här kan inte vara alla men i alla fall de jag kan komma ihåg nu.

4 Comments:

Olivia said...

Intressant att du tycker att del ett och tre i Uplift-trilogin är bäst, när jag tycker att del två är bäst!

Pricken tyckte jag också om.

Maria said...

Kul med en bokbloggande fantasyläsare. :) Jag är lite nyfiken på CJ Cherryh, vilka av hennes böcker tycker du är bäst?

Arina said...

Jag har tyvärr inte läst någon av Cherryhs fantasyromaner. Jag är ganska ny på fantasy så det har inte hunnits med.

Arina said...

Om du börjar läsa SF så tycker jag absolut bäst om Union-Alliance-böckerna. Foreigner är också bra.