lördag 19 januari 2008

Därför tycker jag inte om Harry Potter

Äntligen har jag läst ut Harry Potter and the Deathly Hallows. Jag måste säga att den var något av en besvikelse. Jag tyckte att slutet var ganska bra, men vägen dit. All denna tid som de bara reste omkring och pratade och var lika irriterande som vanligt kunde vi gott ha besparats. Hermione var beskäftig, Ron otålig och Harry hemlighetsfull. Man tycker ju att de skulle ha lärt sig något under de sex år de äventyrat tillsammans.

Detta till trots tycker jag att det har varit en bra bokserie. Den började lite trevande med en ganska barnvänlig första del, sedan blev den mörkare och mörkare. Uppläget med att förlägga varje del på Hogwarts under ett skolår är naturligtvis genialisk. Jag bugar mig.

Varför tycker jag då inte om Harry Potter? Avundsjuka är det svar som kommer för mig. Då menar jag inte att jag också vill kunna trolla och flyga omkring på en kvast. Nej det är aningen mer komplicerat. Harry potter är den typiska populära eleven. Han är med i innegänget. Alla drömmer om att få vara med honom och höra till. Harry är snäll mot sina vänner men jag uppfattar en viss dryghet mot de som inte hör dit. Detta beror naturligtvis på avundsjukan. När jag gick i skolan var jag definitivt inte inne.

Och sen är alla hjältar väldigt irriterande, särskilt de som är så fantastiska att de till och med får beröm när de bryter mot reglerna. Då tycker jag Snape var en mycket intressantare person.

3 Comments:

Olivia said...

Jag håller med om den mesta av kritiken. Fast jag vet inte om jag tycker att Harry är med i innegänget.
Han är med sina bästa vänner, vänner som inte är särskilt populära. De är en ganska sluten grupp, men de är i alla fall inte elaka mot andra.

Jag håller dock med om att Snape är intressantare än Potter.

Arina said...

Jag tycker att alla verkar bli helt överväldigade av den store Harry Potter. Han är ju den som överlevde. De onda tycker naturligtvis inte om honom men många andra vill vara med honom, särskilt de som inte är säkra i sig själva. Men det är naturligtvis en tolkningsfråga och vi har en tendens att tolka utifrån egna erfarenheter.

Arina said...

Förresten är han ju till och med en sporthjälte.